Lær mer om Warpcrew!
Siden 1997 har Warpcrew arrangert dataparties - og i de samme 20 årene har vi ofte fått det samme spørsmålet - "Kan jeg starte å jobbe for dere?", "Hvor mye tjener dere på dette?"
Helt enkelt er svaret "Ja, du er hjertelig velkommen til å være med i Warpcrew", og "Ingen tjener penger på dette".
Warpcrew er en interesseorganisasjon bestående av frivillige - Dette gjelder fra øverste leder til de frivillige som står for sikkerhet, kiosk, e-sport og mye mer under arrangementet.
Dersom du har kjøpt billett til årets arrangement, er du faktisk ett medlem i Warpcrew automatisk - og som flere gjerne har merket etter ett arrangement, så vil du ved starten av året få en e-post hvor du inviteres til det vi kaller "årsmøtet", men mer om dette litt senere.
Så, hvem og hva er Warpcrew?
Warpcrew er med sine flere hundre medlemmer, en av Norges største frivillige non-profit LAN-organisasjoner. De fleste medlemmene er fra Rogaland, men vi har også medlemmer fra andre deler av landet. Vi arrangerer datasamlingen Warpzone og noen ganger dukker vi også opp for å bistå andre aktører som ønsker å fremme en god LAN-kultur i Rogaland.
Warpcrew har arrangert datasamlinger siden 1997. Vi er organisert gjennom et arbeidsutvalg (drift og planlegging av Warpzone), et styre (økonomi, ta seg av organisasjonens fremtid og kontrollere AU) og et årsmøte (øverste organ).
Gjennom tidene er det flere andre organisasjoner som har hatt, og fremdeles har, ett sterkt ønske om å skape sitt eget arrangement.
Og i flere tilfeller har Warpcrew vært involvert for å hjelpe disse organisasjonene å få ett fotfeste i miljøet.
Dette kan være alt fra rådgivning om hvordan man skal gå frem for å starte opp og arrangere, til å redusere kostnadene for arrangementet deres ved å tilby dem å låne vårt utstyr. Noen ganger tilbyr vi dem også å bruke våre sosiale medier for å nå ut til ett publikum med interesse for slike arrangement.
Non-profitt?
Warpcrew er en non-profitt organisasjon. Kort fortalt betyr dette at vi ikke deler ut noe overskudd fra det vi gjør til andre aktører eller de personene som er med på å organisere selve organisasjonen. Men bruker heller eventuelle overskudd til å nå våre mål om større og bedre tilbud for våre deltakere.
På grunn av den fleksible staben vi har i Warpcrew idag, gjør vi alt vi kan for å skape ett fantastisk tilbud for deg som deltaker, til det arrangementet akkurat du betaler for å delta på. Ingenting er 100% spikret før opp-riggingen til arrangementet starter, og til og med da er vi fleksible nok til å dra inn flere konkurranser og flere aktiviteter.
Alt som foregår på arrangementet er inkludert i prisen du betaler for en billett, og ingen ekstra kostnader skal forekomme deg som deltaker for å delta på de aktivitetene vi har på arrangementet.
Alle som er med på å arrangere Warpzone, fra øverste leder til minste crew, gjør dette på grunn av sin driv for å skape noe positivt for distriktet vårt og vil ikke kunne tjene penger for sine bidrag.
Hvordan finansierer dere da noe så stort som Warpzone?
Billettsalg er det som står for mesteparten av inntektene som brukes til å finansiere Warpzone. Men billettinntekter alene er ikke nok, det er her våre fantastiske samarbeidspartnere kommer inn på banen! Disse sponser oss gjerne med premier og finansiering av forskjellige aktiviteter og tilbud vi har til deg som deltaker.
Hvorfor bli med i Warpcrew som frivillig?
For mange er Warpcrew en sosial arena hvor man blir kjent med mange nye personer på grunn av samarbeidet som kreves for å sette sammen noe så stort som Warpzone - en arena for å skape nye vennskap eller en ekstra lang prat med gamle bekjente.
For andre er det gjerne noe som kan telle på CVen som erfaring inn i ett virkelig arbeidsmarked - Flere bedrifter har god kjennskap til vårt arbeid, og Warpcrew stiller seg bak deg med en referanse som kan være tellende for din fremtidige jobbsøknad.
Men aller helst, er det fordi det er ufattelig gøy å være med å sette sammen arrangement som samler over 700 personer med noenlunde lik interesse.
Warpcrew gir de frivillige under arrangementet noen ekstra goder, og vi prøver stadig å legge opp til at det å delta som frivillig skal være en attraktiv ting å gjøre.
Vi har alltid gratis mat og middag under arrangementet, ekstra boltringsplass til eget utstyr, mulighet for å delta på de samme konkurransene og aktivitetene som deltakere, gratis gensere \ t-shirts, egne priser i kiosken, felles samlinger før og etter arrangementet - Og ikke minst, en ekstra hedersgave til den personen som utmerker seg som "Årets frivillige" - Vi ønsker alltid å kunne gjøre mer for de frivillige som bidrar, fordi Warpcrew ville aldri eksistert uten dem!
Hvem styrer egentlig Warpcrew og Warpzone?
Du som medlem er faktisk den som bestemmer hvordan Warpcrew skal organiseres og hvordan Warpzone skal gjennomføres.
Warpcrew arrangerer èn gang i året en samling kalt "Årsmøtet" - på Årsmøtet bestemmes det hvem som skal ha ansvar for at Warpzone og Warpcrew, her legger vi blant annet frem hvordan pengene ble brukt under sist Warpzone, samt bestemmer hvor mye penger vi skal bruke på neste Warpzone.
Om du har vært med på Warpzone tidligere, har du mest sannsynlig fått en invitasjon til dette på e-post, eller gjerne sett invitasjonen på Facebook.
Warpcrew består av 3 såkalte Organer - Årsmøtet, Styret og Arbeidsutvalget (AU).
Årsmøtet arrangeres 1 gang i året mens Styret og Arbeidsutvalget er aktive organer, hvor det brukes sammenlagt titusentalls av timer både i forkant og under arrangementet for at du skal få en minneverdig opplevelse.
Styret
Styret står for driften av Warpcrew som organisasjon, det er dem som forteller Arbeidsutvalget (se lengre nede) hvor mye penger vi har å bruke på årets Warpzone, passer på at AU gjør jobben innenfor organisasjonen retningslinjer samt tar seg av alt av det nødvendige papirarbeidet som tar fokuset bort fra å planlegge ett supert arrangement.
Det er i styret alle organisatoriske beslutninger tas.
Arbeidsutvalget
Dette er de personene med størst fokus på Warpzone som arrangement, her sitter dem som planlegger alt fra billettsalg, konkurranser, sceneaktiviteter og samarbeidspartnere til hvordan arrangementet skal gjennomføres etter de retningslinjene som Styret kommer med.
Hyperion
Warpcrew er en organisajon under Norsk forbund for fantastiske fritidsinteresser (Hyperion) - Som medlem i Warpcrew er du også medlem i Hyperion. Dette er en støtteorganisasjon for de foreninger som driver med arrangementer og aktiviteter som omtales som Fantastiske fritidsinteresser, herunder data.
Hvert år samles flere hundre organisasjoner som Warpcrew, Kandu (The gathering) og ByLAN (Bergen), for å nevne noen få, under samme tak for å sosialiseres og sette retningslinjer for hvordan Hyperion skal representere det vi driver med!
Om du ønsker å vite mer om Hyperion annbefaler vi at du tar en titt på nettsidene deres n4f.no.
Hyperion bruker begrepet “de fantastiske fritidsinteressene” om de interessene vi representerer. Interesseområdene omfatter bl.a. data, rollespill, laiv, brettspill, fabelprosa, miniatyrspill, cosplay og tilsvarende. Hyperion mener de fantastiske fritidsinteressene er blant vår tids mest utbredte ungdomsaktiviteter, og at det er viktig at det finnes gode arenaer for ungdom som til daglig engasjerer seg i fantasirike interesser. Fra kjellerstua til festivaler, i skogen eller i store lokaler møtes mennesker som skaper en ny virkelighet gjennom kreativitet og fantasi – Hyperion skal være der for å legge til rette for og inspirere folk i dette miljøet. - n4f.no